Kop Tüneli gecikiyor: Sürücüler kış aylarını güvenlik ve maliyet endişesiyle bekliyor
Kop Tüneli, Bayburt-Erzurum sınırında 2012 yılında Bayburt Group İnşaat tarafından başlatıldıktan sonra geçen 13 yıl içinde tamamlanamadı. Proje gecikmesi, bölgenin ulaşım omurgası olan Kop Dağı Geçidini kış aylarında kullanan sürücüler ve yolcular için ulaşımı güçleştiriyor.
Sürücülerin yaşadığı zorluklar
Ağır vasıta ve yolcu taşımacılığı yapan sürücüler, dik ve virajlı güzergahı "kabus" olarak tanımlıyor. Bayburt, Erzurum, Trabzon hattında çalışan şoför Uygur Can, her kış aynı sıkıntının yaşandığını belirterek, "Özellikle kış aylarında bizim çektiğimiz sıkıntıyı bir Allah bilir, bir de biz biliriz. Sayın bakan Bayburt’a geldiğinde Kop Tüneli’nin bir yıl gibi bir sürede açılacağını söyledi. Vallahi ben 10 yıla da razıyım. Tünel, 10 yıla da açılmaz. Zaman zaman bizimle gelen, Kop Tüneli inşaatında çalışan işçilere tünelin durumunu soruyoruz. Onların ifadesi bu. Bitmesi çok zor" dedi.
Can, yolcu ve hasta taşımalarında yaşanan gecikmelere dikkat çekerek, "Havaalanına giden yolcularımız var, hastaneye giden yolcularımız var, sürekli mağdur oluyorlar. Biz de aynı şekilde mağdur oluyoruz. Geri dönüş saatlerimize çoğu zaman yetişemiyoruz" ifadelerini kullandı. Kış mevsiminin gelmesini istemediğini vurgulayan Can, "Ben kar yağmasını hiç istemiyorum. Kuraklık olacakmış, olsun. Yolcular, bizler kar düştüğü zaman mağdur olacağız. Kışlık lastiklerimiz, her şey hazır ama yine de karın yağmasını hiç istemiyorum, kabus gibi" sözleriyle tepkisini dile getirdi. Can, tünel inşaatı başladığında 30 yaşında olduğunu, şimdi ise 46 yaşında olduğunu söyleyerek projenin süresine vurgu yaptı.
Ticari taşımacılardan maliyet uyarısı
Tır şoförü Yıldıray Ata, tünelin tamamlanmamasının araçlar ve sürücüler için ağır maliyetlere yol açtığını belirtti. Ata, "Günde 2-3 defa Kop Dağı’nı işimiz gereği inip çıkan biriyim, Kop Dağı’nı iyi bilenlerdeniz. Hem kışın hem yazın zor. Özellikle ağır tonajlı araçlarda motor ömrü, fren balatası, lastik hepsi bu rampalarda etkileniyor" dedi.
Ata, Kop Dağının eğimi nedeniyle tünelin diğer tünellerden daha acil olduğunu savunarak, "Zigana Tüneli açıldı, muazzam. Zigana Tüneli’nden, Vauk Tüneli’nden daha önemlisi Kop Tüneli. Çünkü Kop Dağı’nın eğimi yüksek. Kop Dağı bence hepsinden daha önemli" ifadelerini kullandı. Tünelin bitmesiyle özellikle yakıt tasarrufu sağlanacağını ve taşıma maliyetlerinin düşeceğini vurguladı.
Resmi beklenti ve gecikme gerekçeleri
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, daha önce yaptığı açıklamalarda projenin zorlu zemin şartları ile yoğun su ve gaz çıkışları gibi nedenlerle geciktiğini belirtti ve "2026’nın sonunda inşallah Kop’u bitireceğiz" dedi. Bakan Uraloğlu, aynı yüklenici firma tarafından yapılan ve 7 yıldır tamamlanamayan Bayburt-Gümüşhane Havalimanı için de 2026 hedefini işaret etmişti ve "Bayburt-Gümüşhane Havaalanı’nı çok yakından takip ediyoruz. İnşallah bu sene çalışmalarımıza hız vereceğiz, 2026 yılında da sizlerle beraber orayı açacağız. Şimdiden hayırlı olsun. Biraz geç olacak ama güç olmayacak" ifadelerini kullandı.
Sürücüler ve bölge halkı, yıllardır tamamlanmayan Kop Tüneli çalışmalarının taahhüt edilen tarihlerde bitirilmesini, kışın yaşanan güvenlik ve maliyet kaynaklı çilenin sona ermesini bekliyor.
KOP TÜNELİ GECİKTİKÇE ENDİŞE ARTIYOR: "KARIN YAĞMASINI İSTEMİYORUZ"