Kılavuzluk ve Römorkörcülük Hizmetleri Yönetmeliği Yayımlandı
Türkiye'nin deniz yetki alanları ile iç sularda verilen kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetlerine dair yeni usul ve esaslar belirlendi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından hazırlanan "Kılavuzluk ve Römorkörcülük Hizmetleri Hakkında Yönetmelik", Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Yeni Yönetmelikteki Temel Konular
Yönetmelikte, kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetlerinin gereklilikleri belirlenirken, coğrafi şartlar, deniz trafiği yoğunluğu, gemi tipleri, boyutları, tonajları ve elleçlenen yük miktarı gibi unsurlar değerlendirildi. Ayrıca, bu hizmetlerin etkinliği ve sürdürülebilirliği amacıyla asgari römorkör sayısı, çeki gücü ve kılavuz kaptan sayısı gibi kriterler yer aldı.
İhale Süreçleri ve Hizmet Devri
Bölgesel hizmet sahaları üzerinden sunulacak kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri, 20 yılı geçmemek üzere devredilebilecek. Bu devrin ihale yöntemiyle gerçekleştirilmesi planlanmıştır. Her bir bölgesel hizmet sahası için ayrı ayrı ihale yapılacak olup, konsorsiyumlar bu ihale süreçlerine katılamayacak.
Kamu Kurumlarının Rolü
Kamu kurumları ve KİT'ler, işlettikleri liman tesisleri için kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetini kendileri sağlayabiliyor. Ancak bu hizmetlerin, kamu yararı ve sorumluluğu çerçevesinde 7/24 esasına göre yürütülmesi gerekmektedir.
Acil Durumlarda Müdahale Yükümlülüğü
Kılavuzluk ve römorkörcülük hizmeti verenler, Denizcilik Genel Müdürlüğü ve ilgili liman başkanlıklarının talimatları doğrultusunda acil durumlar için gerekli müdahale yetkisine sahiptir. Bu durum, can kurtarma, deniz kirliliği ve yangın gibi olayları kapsamaktadır.
Öte yandan, 8 Ocak 2020 tarihinde yürürlüğe giren önceki yönetmelik geçerliliğini yitirmiştir.