JWST bilinen en eski kara deliği tespit etti! Güneş’ten 6 milyon kat büyük!

Bilim insanları, James Webb Uzay Teleskopu sayesinde evrendeki en eski kara deliği keşfetti. Bu kara deliğin Bing Bang’ten yaklaşık 400 milyon yıl sonra ortaya çıktığı belirtildi.

Yayın Tarihi: 18.01.2024 11:43
Güncelleme Tarihi: 18.01.2024 11:43

JWST bilinen en eski kara deliği tespit etti! Güneş’ten 6 milyon kat büyük!

Çok uzaklardaki bir galakside, GN-z11 galaksisinin kalıntılarıyla beslenen ilgi çekici bir kozmik nesne bulunuyor. Kabaca 13,4 milyar ışık yılı uzaklıkta bulunan bu galaksi, şimdiye kadar keşfettiğimiz en eski kara deliğe ev sahipliği yapıyor ve her şeyi başlatan Büyük Patlama'dan en az 400 milyon yıl sonra var olduğuna inanılıyor.

Bu kara delik, evrenin erken dönemlerinde bulunan diğerleriyle birlikte, süper kütleli kara deliklerin nasıl büyüdüğü ve geliştiğine dair mevcut modeller için biraz sorunlu olduğu belirtildi. Şu anki haliyle, zamanda bu kadar geriye bakıp bu kadar büyük kara delikler görmenin bir anlamı yok. GN-z11'deki kara deliğin Güneş’ten yaklaşık 6 milyon kat daha büyük olduğu tahmin ediliyor.

kara delik

NORMALDEN 5 KAT DAHA HIZLI BÜYÜYOR

Ayrıca, şimdiye kadar keşfedilen en eski kara delik, çevresindeki galaksiden gelen maddeyle besleniyor gibi görünüyor ve bu da mevcut teorilerin bir kara deliğin büyüyebileceğini öne sürdüğünden 5 kat daha hızlı büyümesine izin veriyor.

Kara delik, ilk olarak JWST tarafından tespit edildi. Biraz inceledikten sonra, kara deliğin evrenin erken dönemlerinde var olanlar hakkında bildiğimizi düşündüğümüz şeyleri sorgulamaya zorlamaya devam edeceği görülüyor.

Bilim insanları, bu cisimlerin evrimleşip bu denli büyüyebilmelerinin en az iki farklı yolu olduğuna inanıyor. Bunlardan ilki çöken bir yıldızdan doğmak ve ardından milyonlarca yıl boyunca maddeyle beslenip büyümek. Diğerlerinin ise çok fazla toz ve gaz çöktüğünde oluşabileceğine ve hemen ağır bir kara delik tohumu dedikleri şeyi yaratabileceğine inanıyorlar.

Ancak bu süper kütleli kara delik beklenenden çok daha hızlı büyüyor. Bu nedenle bilim insanları, şu anda gözlemlediğimiz seviyelere ulaşmak için ‘ağır bir tohum’ olarak başlamasına bile gerek olmayabileceğine inanıyor.