İSO Türkiye İmalat Sektörü İhracat İklimi Endeksi Eylül 2025 Sonuçları
İstanbul Sanayi Odası (İSO) tarafından açıklanan Türkiye İmalat Sektörü İhracat İklimi Endeksi'nin Eylül 2025 dönemi sonuçları, endeksin 51,7 seviyesinde gerçekleştiğini gösterdi. Endeks değeri 50'nin üzerinde ölçüldüğünde ihracat ikliminde iyileşme, 50'nin altında ise bozulma anlamına geliyor.
Ağustos ayında 51,9 ile son 15 ayın tepe noktasına ulaşan endeks, Eylül'de hafif bir gerileme kaydetse de dış talep koşullarındaki ılımlı iyileşme sinyalini sürdürdü; mevcut güçlenme eğilimi böylece 21. aya ulaşmış oldu.
Ana ihracat pazarlarındaki gelişmeler
Türk imalat sektörünün en büyük ihracat pazarı konumundaki Almanya (yüzde 8 pay) ekonomisinde Eylül'de ekonomik aktivite üst üste dördüncü ay artış gösterdi. Büyüme ılımlı olmakla birlikte Mayıs 2023'ten bu yana en yüksek düzeye ikinci kez (Mayıs 2024 ile eşdeğer) ulaştı.
ABD’de üretim güçlü artışını sürdürdü; ancak Eylül artışı, Ağustos ayındaki hıza göre daha ılımlı gerçekleşti. Öte yandan Birleşik Krallık ve Fransa gibi bazı önemli pazarlarda ekonomik aktivite geriledi.
İtalya, İspanya ve Hollanda ekonomilerinde büyüme gözlenirken; Hollanda'nın imalat sanayi üretimindeki artış son 16 ayın en yüksek hızında ölçüldü. Romanya’da imalat üretimi son 16 ayın en ılımlı düzeyinde olsa da düşüş kaydedildi.
Bölgesel farklılıklar ve özel durumlar
Orta Doğu, Eylül ayında büyümenin kaynaklarından biri olmaya devam etti. Birleşik Arap Emirlikleri'nde petrol dışı ekonomik aktivite keskin genişlemeyi sürdürdü; Suudi Arabistan, Kuveyt, Katar ve Lübnan’da da artışlar raporlandı. Suudi Arabistan bölge ekonomileri arasında anket kapsamındaki en yüksek büyümeyi gösterdi.
Diğer taraftan bazı ülkelerde belirgin daralmalar görüldü. Tayvan'da üretimde en sert gerileme yaşandı ve bu daralma Ağustos ayına göre hızlandı. Benzer şekilde Brezilya, Kanada ve Pakistan'ta da sert düşüşler kaydedildi. Rusya'ta Ekim 2022'den bu yana en belirgin üretim daralması gerçekleşti.
Uzman yorumu
Açıklamada görüşlerine yer verilen S&P Global Market Intelligence Ekonomi Direktörü Andrew Harker, Almanya'nın ihracat pazarı olarak önemine dikkat çekti ve Eylül'de Almanya'da ivme kazanan büyümenin Türk imalat ürünlerine olan talebi desteklemesi açısından pozitif bir gelişme olduğunu belirtti.
Harker ayrıca, "Daha geniş bir açıdan bakıldığında ise Birleşik Krallık ve Fransa gibi kimi ülkelerde süren zayıflıklara rağmen ihracat ikliminin iyileşmeye devam ettiği görülüyor. Söz konusu zayıflıkların da son çeyrekte ortadan kalkmasını ümit ediyoruz." ifadelerini kullandı.