
Hürmüz Boğazı'nda gemi trafiği devam ediyor. Ancak, İran ile ABD arasındaki gerilim ve özellikle İran'ın nükleer tesislerine yönelik saldırılar sonrası bazı petrol tankerlerinin boğaza girmemek için 'U' dönüşü yaptığı ortaya çıktı.
İran Meclisi Ulusal Güvenlik Komisyonu Üyesi İsmail Kevseri, Hürmüz Boğazı'nın kapatılması gerektiği yönünde bir karar alındığını, fakat nihai kararın Milli Güvenlik Yüksek Konseyi'nde olduğunu belirtti. Bu durum, Hürmüz Boğazı'nın durumuna dair ciddi endişeleri yeniden gündeme getirdi.
Gemi trafiği interaktif haritalar üzerinde takip eden veriler, Hürmüz Boğazı'na girmeden 'U' dönüşü yapan tankerlerin sayısının altıya ulaştığını gösteriyor. Bu tankerlerden biri, Birleşik Arap Emirlikleri'nden Kuveyt limanına hareket eden Marie C adlı petrol tankeri. Hemen ardından Umman Körfezi'nde bulunan bu tanker, Hürmüz Boğazı'na giriş yapmadı.
İngiltere bayrağına sahip Kohzan Maru, Japonya'nın Niigata Limanı'ndan hareket ederek Umman Körfezi'nde konaklıyor. Panama bayraklı Red Ruby ise Fujairah'dan hareket ettikten sonra Hürmüz Boğazı'na girmekten vazgeçti ve yine 'U' dönüşü yaparak geri döndü.
Ayrıca, Güney Kore’nin South Loyalty adlı gemisi, Hürmüz Boğazı’na girmeden dönüş yaptı, fakat daha sonra tekrar boğaza doğru hareket etmeye başladı. Hong Kong bayrağındaki Coswisdom Lake ve Norveç bayrağındaki Damsgaard isimli tankerler de benzer şekilde geri dönerken yeni yönlerini değiştirmekte.
Hürmüz Boğazı, dünya çapında petrol ve sıvılaştırılmış doğal gaz ticaretinde kritik bir rol oynuyor. Basra Körfezi’nin girişinde yer alan bu stratejik su yolu, Orta Doğu'daki petrol üretiminin dünya pazarlarına ulaştırılmasını sağlıyor. Günlük ortalama 20 milyon varil petrol ve petrokimya ürününün geçiş yaptığı bu boğaz, Asya piyasalarına önemli miktarda sevkiyat gerçekleştiriyor.
Rakamlar, Hürmüz Boğazı üzerinden taşınan toplam petrolün %35’inin Suudi Arabistan, %20’sinin Birleşik Arap Emirlikleri ve %17’sinin Irak tarafından ihraç edildiğini gösteriyor. Ayrıca, dünya doğal gaz ticaretinin %20’sinin bu boğazdan geçtiği bildirilmekte, Katar’ın LNG ihracatının %87’si de Asya pazarlarına yönlendirilmekte.