Proje TÜBİTAK 3501 desteğiyle hayata geçiriliyor
Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği öğretim üyesi Doç. Dr. Ali Ağçal yürütücülüğündeki "Hareket Halindeki Elektrikli Araçların Şarjı için Kablosuz Enerji Aktarımı Tasarımı ve Kapalı Çevrim Rezonans Frekansı Sabitleme Kontrolü" başlıklı proje, TÜBİTAK 3501 – Kariyer Geliştirme Programı kapsamında destek almaya hak kazandı.
Projenin amacı ve hedefleri
Proje, elektrikli araçların hareket hâlindeyken kablosuz enerji aktarımı yoluyla şarj edilebilmesine olanak verecek yeni bir sistem tasarımı ve bu sisteme yönelik kontrol yöntemi geliştirmeyi amaçlıyor. Çalışmanın, elektrikli araçlarda sıkça gündeme gelen menzil ve şarj sorunlarına çözüm sunması ve kablosuz şarj alanında önemli katkılar sağlaması bekleniyor.
Projede hedeflenen uygulama, yollara entegre edilecek şarj şeritleri aracılığıyla araçların hareket halindeyken enerji almasını sağlamak. Projeyle ilgili olarak Doç. Dr. Ali Ağçal, "Araç durmadan ilerlerken menzilini yüzde 10–20 artırabilecek bir enerji aktarımı sağlamayı hedefliyoruz" ifadelerini kullandı.
Yöntem ve tasarım odakları
Proje kapsamında hem kablosuz enerji aktarımı için fiziksel sistem tasarımı hem de bu sistemin kararlı ve verimli çalışmasını sağlayacak kontrol teknikleri geliştirilecek. Çalışma, mevcut deneme ve pilot uygulamalara atıfla, altyapı entegrasyonu ve verimlilik yönünde iyileştirmeler hedefliyor. Araştırma, dünyada benzer denemelerin bulunduğu alanın üzerine daha hızlı ve verimli bir sistem getirmeyi amaçladığını vurguluyor.
Yürütücü, ilham kaynağı ve motivasyon
Doç. Dr. Ali Ağçal, kablosuz enerji transferi üzerine yıllara dayanan çalışmalarına ve akademik deneyimine işaret ederek, mobil kablosuz şarjın cep telefonları, insansız hava araçları ve elektrikli otomobillerdeki uygulamalarına dair geçmiş çalışmalar yürüttüğünü belirtti. Ağçal, projede ilham kaynağının yüksek lisans yıllarına ve Nikola Teslanın kablosuz enerji transferi çalışmaları olduğunu söyledi.
Ağçal ayrıca, projede kendisini en çok motive eden unsurun öğrenciler olduğunu; daha önce Yıldız Teknik Üniversitesi ile yürütülen çalışmaların, yeni kurulan laboratuvara taşınmasının araştırmaya hız kazandırdığını ifade etti.
Proje süreci, eğitim ve beklentiler
Projenin iki yıllık bir çalışma sürecine sahip olduğu bildirildi. TÜBİTAK onayının ardından bütçenin aktarılmasıyla proje resmen başlayacak ve çalışmada en az bir yüksek lisans öğrencisi görev alacak; konu aynı zamanda tez çalışması olarak yürütülecek. Ekip, süreç içinde ek yüksek lisans öğrencilerinin de projeye katılmasını planlıyor.
Proje ekibi, kablosuz şarj sistemlerinin yaygınlaşmasının hem elektrikli araç teknolojilerine hem de sektöre nitelikli insan kaynağı kazandırma açısından önemli katkılar sağlayacağına inanıyor. Bu yaklaşımın, mevcut batarya ve menzil kısıtlarını hafifletmeye yönelik pratik bir çözüm sunduğu öne çıkıyor.
Önemli not: Proje, temel hedef olarak hareket hâlindeki araçlarda menzil artışı sağlamayı ve altyapı üzerinde çalışılacak şarj şeritleriyle uygulamaya yönelik adımlar atmayı öngörüyor.
ELEKTRİK ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ÜYESİ DOÇ. DR. ALİ AĞÇAL’IN YÜRÜTÜCÜLÜĞÜNÜ YAPTIĞI, HAREKET HALİNDEKİ ELEKTRİKLİ ARAÇLARIN KABLOSUZ OLARAK ŞARJ EDİLMESİNİ HEDEFLEYEN PROJE, TÜBİTAK 3501 KARİYER GELİŞTİRME PROGRAMI KAPSAMINDA DESTEKLENMEYE HAK KAZANDI