Gazze'de Ressam Taha Ebu Gali, Yılların Eseri Tabloların Çerçevelerini Yakacak Olarak Kullanıyor
İsrail'in sınır kapılarını kapatması ve Gazze Şeridi'ne uygulanan sıkı abluka, bölgedeki temel insani ihtiyaçların girişini engelliyor. Bu koşullar altında Filistinli ressam ve eğitimci Taha Ebu Gali, Han Yunus'a bağlı Mevasi bölgesinin kuzeyinde eşi ve 5 çocuğuyla bir çadırda yaşamını sürdürüyor ve yıllardır emek verdiği tablolarının çerçevelerini yemek pişirmek için yakmak zorunda kaldı.
Sanatçı profili ve göç
Güzel sanatlar mezunu ve psikoloji alanında yüksek lisans yapan Ebu Gali, savaş öncesinde kuzeydeki Gazze kentinde bulunan Nasr Okulunda el sanatları ve hat eğitimi veriyordu. Savaşın başlamasıyla birlikte ailesiyle birlikte Han Yunus'a göç eden sanatçı, korumaya çalıştığı eserlerinden bir kısmını yanına almış, bir kısmını kardeşlerine dağıtmış; pek çoğu ise saldırılarda tahrip olmuş veya erişilemez hale gelmiş.
Neden tabloların çerçeveleri yakılıyor?
Ebu Gali, ablukanın yaşamı nasıl etkilediğini şöyle özetliyor: "Gaz yok, elektrik yok. Bu şekilde yapan çok arkadaşım var. Çünkü tüm alternatifler tükendi. Bu son..." Alternatif enerji ve yakacak kaynaklarının tükenmesi, sanat eserlerinin dahi hayatta kalma gereksinimleri nedeniyle dönüşümüne yol açtı. Ebu Gali, "Gördüğünüz gibi bir kısmının da çerçevelerini odun olarak kullanıyorum." diyerek içinde bulunduğu çaresizliği aktarıyor.
Sanat ile hayatta kalma arasındaki ikilem
Sanatçı, göç hayatının zorluğuna ve uzun süredir devam eden kıtlığa vurgu yapıyor; 20 aydan uzun süredir açlığa mahkum edildiklerini belirtiyor. Ebu Gali, sanatın bu koşullarda ikincil bir mesele hâline geldiğini şu sözlerle ifade ediyor: "Şu an sanatımızı icra etmemiz ve insanların durumlarını anlatmamız söz konusu değil. Şu an insanlar ölüyor. Onlar ölürken senin yaptığın tabloların nasıl bir faydası olabilir."
Gelecek beklentisi
Çerçevelerini çıkardığı tablolarına hasretle bakan Ebu Gali, savaşın sona ermesini ve yeniden resim yapabilmeyi umut ediyor. Sanatçı için eserler hem kişisel bir emek hem de hafıza; bugünse bu eserler, temel yaşam ihtiyaçlarını karşılamak için kullanılıyor. Ebu Gali'nin durumu, Gazze'deki yaşamın temel ve kültürel unsurlar arasında bırakılan zor tercihleri çarpıcı biçimde ortaya koyuyor.