Ford Avrupa stratejisinde yeni aşama: Verimlilik, ortaklık ve ürün odaklı dönüşüm
Ford, Avrupa pazarında sürdürülebilir kârlılık hedefine ulaşmak için stratejisinin yeni aşamasını açıkladı. Şirket, bu yolculuğu Ford Pro ile ticari araç ve hizmetlerde lider konumunu pekiştirerek ve elektrikli binek araçlardan oluşan yeni bir ürün gamı sunarak ilerletecek. Strateji çeviklik, maliyet verimliliği ve net bir marka vaadi üzerine inşa edildi.
Stratejinin üç ana ekseni
Ford'un Avrupa stratejisi üç temel üzerine kurulu: Ford Pro ticari araç biriminin güçlendirilmesi, özgün yeni modellerle binek araç portföyünün genişletilmesi ve üretim sisteminin ölçek ile maliyet avantajı sağlayacak şekilde dönüştürülmesi. Amaç, satın alınabilir "multi‑energy" binek araçlar ve müşterilerin elektrifikasyon sürecini destekleyecek ticari çözümlerle pazardaki rekabet gücünü artırmak.
Renault Group ile stratejik ortaklık
Ford, bu stratejiyi hızlandırmak için Renault Group ile bir ortaklık duyurdu. Anlaşma kapsamında Renault'nun Ampere platformu üzerinde geliştirilecek iki yeni Ford markalı elektrikli binek araç için uzlaşı sağlandı; bu araçların 2028'de showroomlarda yer alması planlanıyor. Ford, ortak mimariden yararlanırken tasarım ve sürüş dinamiklerinde liderliği üstlenerek modellerin markanın özgün ruhunu taşımasını hedefliyor.
Ayrıca taraflar, ortak platformları kullanarak endüstriyel ölçeği artırmak amacıyla Ford ve Renault markalı hafif ticari araçların ortak geliştirilmesi ve üretimini değerlendirmek üzere bir niyet mektubu imzaladı. Bu yaklaşım, tedarik gücü ve ölçek avantajı sağlayarak maliyet verimliliğini yükseltmeyi amaçlıyor.
Ford Pro: Veriyle ticari müşteriye üretkenlik kazandırma
Ford Pro, ticari müşteriler için veriye dayalı çözümler sunarak araçların kullanım süresini artırmayı hedefliyor. Şirketin açıkladığına göre, FordLive çalışma süresi sistemi ile yalnızca 2024 yılında Avrupa'daki işletmelere tahmini 820 bin ek araç kullanım günü kazandırıldı. Ford Pro, araç satmanın ötesinde yazılım ve hizmet ekosistemi sunarak ticari müşterilerin verimliliğini artırıyor.
Endüstriyel ayak izi ve ortaklıkların rolü
Ford, geçmişteki güçlü ortaklıklarını yeni stratejinin dayanakları olarak gösteriyor. Metinde, Koç Holding ile kurulan Ford Otosan ortak girişiminin Avrupa'daki ticari araç işine ciddi değer kattığı, İngiltere Halewood fabrikasına yapılan 380 milyon sterlinlik yatırım ve Dagenham fabrikasından sağlanan ileri motor teknolojisinin üretim kapasitesini desteklediği vurgulanıyor. Ayrıca Volkswagen ile devam eden iş birliğinin hem ticari hem binek araç işine katkı sağladığı, bazı elektrikli modellerin Kölndeki tesiste üretildiği belirtiliyor. Valencia fabrikası ise binek araç portföyünü güçlendirme planında kritik rol oynamaya devam ediyor.
Yönetici yorumları
Jim Farley, Ford Motor Company Başkanı ve CEO'su, "Bir Amerikan şirketi olarak, Avrupa’yı sektörümüzün küresel dönüşümünde ön saflarda görüyoruz. Burada nasıl rekabet ettiğimiz, yeniliklerimiz, iş birliklerimiz ve yatırımlarımız gelecek nesil için oyun planını belirleyecek. Avrupa’nın geleceğine inanıyoruz, ancak bu geleceğe ulaşmak için her zamankinden daha hızlı ve daha verimli hareket etmemiz gerekiyor" dedi.
Jim Baumbick, Ford Avrupa Başkanı, "Planımız, şirketimizin gücünü ortaya çıkarmak üzerine kurulu. Rekabet gücümüzü artırmak için stratejik ortaklıklar kuruyoruz, ama asıl odağımız ürün. Bu araçlar, sürüş keyfi yüksek, tamamen bağlantılı ve rakiplerinin arasından sıyrılan modeller olacak" dedi.
Politika çağrısı: Uyum ve üç aşamalı öneri
Ford, Avrupa'nın karbondioksit emisyon düzenlemelerine uyum sağlama sürecinde yapıcı politika desteği çağrısında bulunuyor. Metinde, Avrupa'da elektrikli araçların payının yüzde 16,1 olduğu; bu oranın Avrupa'nın 2025 hedefi olan yeni araçların yüzde 25'i elektrikli olma hedefine geride kaldığı vurgulanıyor.
Baumbick açıklamasında, "Elektrifikasyondan herkesin faydalanmasını sağlamalı ve müşterilere seçim hakkı tanımalıyız; ister tamamen elektrikli ister hibrit araçlar olsun" diyerek, geçişin teşvik edilmesi gerektiğine dikkat çekti. Ford üç aşamalı bir yaklaşım öneriyor:
1) Hedeflerin gerçeklerle uyumlu hale getirilmesi: Karbondioksit hedefleri pazarın adaptasyon hızına göre ayarlanmalı ve üreticilere güvenilir bir 10 yıllık planlama perspektifi sunulmalı; hibrit araçların kullanımına olanak tanınmalı.
2) Geçişin teşvik edilmesi: Devletlerin satın alma teşvikleri ve kırsala kadar uzanan şarj altyapısı gibi desteklerle elektrifikasyon yatırımlarının gerçeğe dönüşmesi sağlanmalı.
3) İşleyen ekonominin desteklenmesi: Mevcut yaklaşımın ticari araç sahiplerini zorlayabileceği, yeni alınan ticari araçların yalnızca yüzde 8'inin elektrikli olduğu ve bu durumun küçük ve orta ölçekli işletmeler üzerinde ekonomik yük oluşturabileceği uyarısı yapılıyor.
Ford'un duyurduğu bu adımlar, markanın Avrupa pazarında hem üretim hem de ürün portföyü açısından ölçek ve maliyet rekabeti yakalamaya yönelik planlarını somutlaştırıyor. Renault ortaklığı ve Ford Pro'nun güçlendirilmesi, şirketin 2028 hedefli binek elektrikli araç atılımının temel taşları olarak öne çıkıyor.
FORD, AVRUPA’DA SÜRDÜRÜLEBİLİR KÂRLILIK YOLUNDA YENİ BİR ADIM ATIYOR. BU YOLCULUK İKİ GÜÇLÜ TEMELE DAYANIYOR: FORD PRO İLE TİCARİ ARAÇ VE HİZMETLERDE KONUMUNU KORUMAK VE ELEKTRİKLİ BİNEK ARAÇLARDAN OLUŞAN YENİ BİR ÜRÜN GAMINI HAYATA GEÇİRMEK. RENAULT GROUP İLE YAPILAN YENİ STRATEJİK ORTAKLIK HERKES İÇİN ULAŞILABİLİR, YENİLİKÇİ ELEKTRİKLİ ARAÇLAR ÜRETMEK İÇİN ENDÜSTRİYEL ÖLÇEK İLE MARKANIN ÖZGÜN TASARIMINI BULUŞTURUYOR.