ETÜ’de TÜBİTAK Destekli Araştırma: Pozitif Erkeklik Modeli Genç Erkeklerde Saldırganlığı Azalttı

ETÜ'de yürütülen TÜBİTAK 1002-A destekli araştırmada Pozitif Erkeklik Modeli Türkiye'de 2037 genç erkek üzerinde uyarlanıp saldırgan davranışlarda azalma gösterdi.

Yayın Tarihi: 20.11.2025 15:39
Güncelleme Tarihi: 20.11.2025 15:39

ETÜ’de TÜBİTAK Destekli Araştırma: Pozitif Erkeklik Modeli Genç Erkeklerde Saldırganlığı Azalttı

ETÜ’de yürütülen proje ve kapsamı

Erzurum Teknik Üniversitesi (ETÜ) Psikoloji Bölümü öğretim elemanlarından Arş. Gör. Dr. Adem Kantar yürütücülüğünde, TÜBİTAK 1002-A Hızlı Destek Programı kapsamında desteklenen projenin sonuçları açıklanmıştır. Çalışma, Ankara Üniversitesi’nden Prof. Dr. İlhan Yalçın danışmanlığında; Prof. Dr. Metin Pişkin ve Doç. Dr. Özlem Haskan Avcı katkılarıyla yürütülmüştür.

Modelin uyarlanması ve örneklem

Araştırmada, ABD Penn State Üniversitesi’nden Prof. Mark S. Kiselica tarafından geliştirilen Pozitif Erkeklik Modeli Türk kültürüne uyarlanmış ve Türkiye’nin farklı illerinden 2037 katılımcı ile çalışılmıştır. Çalışma metinleri ve uygulama süreci, kültürel uygunluk açısından değerlendirilerek adapte edilmiştir.

Bulgular ve yorumlar

Proje sonuçlarına göre, genç erkeklerde pozitif erkeklik rollerinin psikolojik iyilik hâlini güçlendirdiği ve saldırgan davranışları anlamlı düzeyde azalttığı tespit edilmiştir. Duygularını ifade edebilen, empati kurabilen ve iş birliğini merkeze alan erkeklik anlayışlarının, zorbalığı besleyen kalıpları zayıflattığı bulgularla desteklenmiştir.

Arş. Gör. Dr. Adem Kantar, çalışmayı 19 Kasım Dünya Erkekler Günü bağlamında değerlendirirken, araştırmanın hem bireysel düzeyde koruyucu etkiler sunduğunu hem de eğitim kurumlarında daha kapsayıcı ve destekleyici ilişkiler oluşturmak için bilimsel bir temel sağladığını vurgulamıştır. Elde edilen verilerin, gençlerin ruh sağlığını desteklemeye yönelik bütüncül müdahale programlarının geliştirilmesine olanak tanıdığı belirtilmiştir.

Uygulama ve politika önerileri

Projenin bulguları, özellikle okul ortamlarında akran zorbalığının önlenmesi ve gençlerin sosyal ilişkilerinin güçlendirilmesi açısından uygulanabilir öneriler sunmaktadır. Eğitim programlarına entegre edilecek pozitif erkeklik yaklaşımlarının, hem bireysel psikososyal kaynakları artırma hem de okul iklimini olumlu yönde etkileme potansiyeli vardır. Araştırma çıktıları, müdahile tasarımları ve eğitim politikaları için referans teşkil edebilir.

Özetle, ETÜ’de yürütülen ve TÜBİTAK desteğiyle gerçekleştirilen bu çalışma, Pozitif Erkeklik Modeli’nin Türkiye bağlamında uygulanabilirliğini ve genç erkeklerde saldırganlık davranışlarını azaltmadaki etkisini gösteren önemli bir veri seti sunmaktadır.

ERZURUM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ (ETÜ) PSİKOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ELAMANLARINDAN ARŞ. GÖR. DR. ADEM...

ERZURUM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ (ETÜ) PSİKOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ELAMANLARINDAN ARŞ. GÖR. DR. ADEM KANTAR’IN YÜRÜTÜCÜLÜĞÜNÜ YAPTIĞI VE TÜBİTAK 1002-A HIZLI DESTEK PROGRAMI KAPSAMINDA DESTEKLENEN PROJENİN SONUÇLARI PAYLAŞILDI.

ERZURUM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ (ETÜ) PSİKOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ELAMANLARINDAN ARŞ. GÖR. DR. ADEM...

Yazar
EDİTÖR

Elif Çelik

Selam! Ben Elif Çelik, 22 yaşındayım ve Bursa'dan bağlanıyorum. aksiyon.com.tr Gündem ekibinin en genciyim, yeni mezun oldum. Enerjim süper! Sosyal medya trendleri, sokak röportajları ve gençliğin nabzını tutan konular bende. Bu işe bayılıyorum!