Eskişehir’in İlk Modern Haritası: 1896 Planı Öğrenci Projesiyle Sergilendi

Murat Atılgan Ortaokulu öğrencileri, TÜBİTAK yarışmasına sundukları 1896 tarihli Eskişehir planı ve tarihî materyalleri AVM’de sergiledi.

Yayın Tarihi: 21.11.2025 11:44
Güncelleme Tarihi: 21.11.2025 11:44

Eskişehir’in İlk Modern Haritası: 1896 Planı Öğrenci Projesiyle Sergilendi

Eskişehir’in İlk Modern Haritası: 1896 Planı Öğrenci Projesiyle Sergilendi

Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) 2204-B Ortaokul Öğrencileri Yarışması kapsamında hazırlanan sergide, Eskişehir Murat Atılgan Ortaokulu öğrencileri tarafından derlenen eserler arasında 1896 tarihli Eskişehir’in ilk modern haritası ile Türk Tarih Kurumu arşivlerindeki tarihî fotoğraflar yer aldı. Sergi bir alışveriş merkezinde düzenlendi ve açılışa okul yönetimi, veliler ile Odunpazarı Kaymakamı Ömer Ulu katıldı.

Proje ve çalışma süreci

Serginin sorumlu öğretmeni ve sosyal bilgiler öğretmeni Kevser Ün, projenin kapsamını ve sürecini şöyle özetledi: "Sergimiz TÜBİTAK 2204-B Ortaokul Öğrencileri Yarışmasıyla alakalı. Tarih ana alanı. Haritamız, Türkiye’de çizilen ilk modern harita ve Eskişehir haritasıdır. Geçen yıl Mayıs ayından beri çalışmaktayız. Üç tane 11 yaşındaki öğrencimizin projesi bu. Ben onların danışman öğretmeniyim. Şu anda 30 tane şövalyemiz var. Bu 30 şövalyeden yaklaşık 17 tanesi kronolojik olarak Türkiye’de haritacılık tarihini anlatmakta. Geri kalan tablolarımız ise Türk Tarih Kurumu arşivlerinde bulunan, Eskişehir’in 19. yüzyıldaki fotoğraflarıdır."

Alan çalışmaları ve ziyaretler

Murat Atılgan Ortaokulu 6. sınıf öğrencisi Ayşe Eda Uz, projenin saha çalışmaları ve kurum ziyaretlerine ilişkin şunları söyledi: "Biz öncelikle danışmanımızla birlikte TÜBİTAK’a katıldık ve konumuzu belirledik. Konumuzun adı 'Türkiye’nin İlk Modern Haritası: 1896 Eskişehir Planı' oldu. Daha sonra Ankara’ya gezi düzenledik. Harita Genel Komutanlığına ve Türk Tarih Kurumuna gittik. TÜBİTAK projesi kapsamında Eskişehir’de Tapu Kadastro Genel Müdürlüğüne de gittik. Ardından sergi açmaya karar verdik. Burada Türkiye’nin ilk modern haritası olan Eskişehir’i ve kronolojik sıraya göre sıralanmış dünya haritalarını insanlara anlatmaya çalışıyoruz."

Bilimsel değer ve sorumluluk

Öğrenci Elif Naz Yalçın, serginin bilim iletişimi açısından önemine dikkat çekti: "Bu sergileme sayesinde bilim iletişimi temasının somut bir çıktısını elde ettik. Bu sergide elde ettiğimiz verileri projemizin raporlar kısmında belirteceğiz. Türkiye’nin ilk modern haritası olan Eskişehir planı, bugüne kadar hiçbir makaleye konu olmamış, hiçbir araştırmada doğrudan incelenmemiş özgün bir konudur. Bu konuyu TÜBİTAK 2204-B Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projesi olarak çalışmaktan ve ülkemiz bilim dünyasına sunmaktan büyük bir sorumluluk ve gurur duyuyoruz."

Sergi hazırlığı ve sergi içeriği

Öğrenci Büşra Helvacı, serginin hazırlanma sürecini aktardı: "Bu sergiyi hazırlamamız bir-iki hafta sürdü ve bu süre içinde sergi tamamen hazır hale geldi. Burada kronolojik sıraya göre sıralanan ilk haritalar, asıl projemizin haritası ve Eskişehir’in 19. yüzyıldaki görüntüleri yer alıyor."

Yerel temsilcinin değerlendirmesi

Odunpazarı Kaymakamı Ömer Ulu, gençlerin çalışmasını değerlendirerek ailelere ve öğrencilere yönelik övgüde bulundu: "Genç kardeşlerimize bakınca açıkçası bu ülkenin geleceğine dair büyük bir ümit duyuyoruz. Onlardaki şevki, azmi, sevgiyi ve emeği görmek; bunu medeni cesaretleriyle bizimle paylaşmaları çok kıymetli. Burada aileleri de varsa, ne kadar gurur duysalar azdır."

Genel olarak serginin amaçları arasında harita okuma farkındalığı, bilimsel mirasa saygı ve ulusal bilim tarihine yönelik bilinç kazandırma yer alıyor. Öğrencilerin saha araştırmaları, kurum ziyaretleri ve arşiv taramalarıyla desteklenen bu çalışma, hem yerel tarih açısından özgün bir materyali gün yüzüne çıkarıyor hem de öğrencilere yönelik bilimsel araştırma deneyimini güçlendiriyor.

ESKİŞEHİR'DE MURAT ATILGAN ORTAOKULU ÖĞRENCİLERİNİN YAPTIĞI TÜRKİYE BİLİMSEL VE TEKNOLOJİK...

ESKİŞEHİR'DE MURAT ATILGAN ORTAOKULU ÖĞRENCİLERİNİN YAPTIĞI TÜRKİYE BİLİMSEL VE TEKNOLOJİK ARAŞTIRMA KURUMU (TUBİTAK) ÇALIŞMASI SEBEBİYLE ESKİŞEHİR'İN İLK MODERN HARİTASI SERGİLENDİ.

ESKİŞEHİR'DE MURAT ATILGAN ORTAOKULU ÖĞRENCİLERİNİN YAPTIĞI TÜRKİYE BİLİMSEL VE TEKNOLOJİK...

Yazar
EDİTÖR

Meryem Özdemir

Ben Meryem Özdemir, 24 yaşındayım, Bursa'dan çalışıyorum. aksiyon.com.tr Gündem'deyim ama spesifik olarak eğitim ve sağlık politikalarındaki güncel gelişmelere odaklanıyorum. Öğrenmeye açık, meraklı ve enerjik bir yapım var.