Dünyaya çarpacak bir asteroidi yok etmek için nükleer silah kullanılabilir mi?

Bilim insanları, dünyaya çarparak yaşamın sonunu getirme potansiyeli olan olası bir asteroidi nükleer silah kullanarak yok etmenin hesaplarını yapıyor. İşte ayrıntılar...

Yayın Tarihi: 22.12.2023 13:38
Güncelleme Tarihi: 22.12.2023 13:38

Dünyaya çarpacak bir asteroidi yok etmek için nükleer silah kullanılabilir mi?

Dünyayı yok etmek üzere yola çıkan bir asteroidi yok etmek ya da yörüngesini değiştirmek için nükleer bir savaş başlığı kullanmak Armageddon ve Deep Impact gibi felaket filmlerinde görülen bir olay örgüsü olarak biliniyor. Fakat şimdi bilim insanları, tam da bu amaçla nükleer bir cihazın kullanımını simüle eden yeni bir sistem geliştirdiler.

Planetary Science Journal 'Nükleer Gezegen Savunma Hafifletme Görevine Asteroid Tepkisini Simüle Etmek için X-Işını Enerji Biriktirme Modeli' adlı bir çalışma yayınladı. Çalışma, potansiyel olarak yıkıcı bir asteroit çarpması durumunda, yeterli uyarı süresiyle birlikte, diğer yöntemlerin yetersiz kalması halinde nükleer bir cihazın konuşlandırılmasının gezegen savunması için güçlü bir seçenek olmaya devam ettiğini belirtiyor.

Araştırmacılar, bu sistemi modellemenin etkili ve doğru bir yolunun, bir görevin asteroidin fiziksel özelliklerine olan duyarlılığını keşfetmek için gerekli olduğunu belirtti. Sistemin karşı önlemleri hazırlama konusunda yeterli zaman olması için yüksek hızlarda çalışması gerektiği ifade edildi.

Bilim insanları, "Gerçek bir gezegen savunması acil durumunun ortaya çıkması halinde, keşif ve/veya hafifletme görevlerinin başlatılmasıyla ilgili kararların en son modelleme ve simülasyon yetenekleri tarafından bilgilendirilmesi gerekecektir" dedi.

asteroit

“DÜNYAYA BİR ASTEROİT ÇARPARSA POTANSİYEL SONUÇLARI YIKICI OLABİLİR”

LLNL fizikçisi Mary Burkey, "Yeterli uyarı zamanımız varsa, potansiyel olarak bir nükleer cihaz fırlatabilir ve onu milyonlarca mil ötede Dünya'ya doğru giden bir asteroide gönderebiliriz. Daha sonra cihazı patlatırız ve ya asteroidi saptırır, onu sağlam tutar ancak Dünya'dan kontrollü bir şekilde uzaklaştırırız ya da asteroidi parçalayarak gezegeni de ıskalayacak küçük, hızlı hareket eden parçalara ayırabiliriz" diye konuştu.

Çalışmada, özellikle NASA'nın Çifte Asteroit Yönlendirme Testi (DART) sonucunda, felakete yol açabilecek Dünya çarpmalarının önlenmesine yönelik seçeneklerin geliştirilmesinde önemli ilerlemeler kaydedildiği belirtiliyor. 2022 yılındaki görevde 1.260 kiloluk bir uzay aracı kasıtlı olarak saatte 14 bin mil hızla Dimorphos adlı 530 fit genişliğindeki bir asteroide yönlendirilmişti. Görev, asteroidin yörüngesini 33 dakika kısaltarak büyük bir başarı elde etti. Dimorphos'un daha büyük ana asteroidi Didymos etrafındaki yörüngesi çarpışma nedeniyle 11 saat 55 dakikadan 11 saat 23 dakikaya kısaldı.

Lawrence Livermore Ulusal Laboratuvarı (LLNL) fizikçisi Megan Bruck Syal, "Yaşam süremiz boyunca büyük bir asteroid çarpması olasılığı düşük olsa da, potansiyel sonuçları yıkıcı olabilir" uyarısında bulundu. Yeni modelle birlikte insanlığın, Dünya’ya çarpan devasa bir asteroidi durdurma konusunda daha fazla seçeneğe sahip olacağı umuluyor.