DOLAR
42,81 -0,04%
EURO
50,16 -0,11%
ALTIN
6.005,07 -0,54%
BITCOIN
3.805.281,55 -0,73%

Dünya Genelinde 754 Milyon Yetişkin Okuma Yazma Bilmiyor

UNESCO'ya göre, 2030'a kadar okuryazarlığın global bir hedef haline gelmesi bekleniyor; ancak zorluklar devam ediyor.

Yayın Tarihi: 07.09.2024 11:07
Güncelleme Tarihi: 07.09.2024 11:07

Dünya Genelinde 754 Milyon Yetişkin Okuma Yazma Bilmiyor

Dünya Genelinde Okuma Yazma Bilmeyen Yetişkinlerin Sayısı

Dünya genelinde 754 milyon yetişkin, okuma yazma bilmiyor ve bu bireylerin %66'sı kadın. Ayrıca, 250 milyon çocuk temel okuryazarlık becerilerini kazanamıyor.

Uluslararası Okuryazarlık Günü ve UNESCO'nun Rolü

Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO), her yıl 8 Eylül'ü "Uluslararası Okuryazarlık Günü" olarak kutlayarak okuryazarlığın önemi üzerinde duruyor. UNESCO, okuryazarlığı temel bir insan hakkı olarak değerlendiriyor ve bu hakkın diğer haklara erişim için kapıları açtığını vurguluyor.

Okuryazarlığın Faydaları

Okuryazarlık, insanların bilgi edinimini, becerilerini, değerlerini ve tutumlarını artırarak topluma katılımlarını sağlıyor. Ayrıca, okuryazarlığın yaygınlaşması yoksulluğun azalmasına ve ekonomik kalkınmanın desteklenmesine yardımcı oluyor.

Salgın Dönemindeki Gerileme

1979'dan bu yana okuryazarlık oranı sürekli artmasına rağmen, Kovid-19 pandemisi sırasında eğitimdeki aksaklıklar okuryazarlık seviyelerini olumsuz etkilemiştir. 2022 verilerine göre, 15 yaş ve üzeri her 7 yetişkinden birinin temel okuryazarlık becerileri yetersiz kalmıştır.

Cinsiyet Eşitsizliği ve Erişim Sorunu

Dünya genelinde erkeklerin okuryazarlık oranı %90 iken, kadınlar için bu oran sadece %82,7'dir. Bu eşitsizlik, özellikle az gelişmiş ülkeler'de belirgin hale gelmektedir. Gelişmiş ülkelerde ise cinsiyetler arasında fark oldukça azalmıştır.

Gelişmiş Ülkelerde Okuryazarlık ve Eğitime Erişim

Gelişmiş ülkelerin %96 veya daha yüksek okuryazarlık oranına sahip olduğu, ancak az gelişmiş ülkelerin ortalamasının %65'te kaldığı bildirilmektedir. Bu durum, aynı zamanda eğitime erişimi olmayan yoksul bölgelerle de yakından ilişkilidir.

Dijital Okuryazarlığın Önemi

Dijitalleşen dünyada, okuryazarlık tanımı da değişmektedir. Dijital okuryazarlık, bireylerin dijital cihazlarla bilgiyi anlama, analiz etme ve üretme becerilerini içeriyor. UNICEF, dijital okuryazarlığın çocuklar için öncelikli hale gelmesi gerektiğini belirtiliyor.

UNESCO'nun Hedefleri

Birleşmiş Milletler, 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri doğrultusunda tüm dünya için okuryazarlık düzeyinin artırılmasını amaçlamaktadır. Bu hedefe ulaşmak için, özellikle gençlerin dijital okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesine yönelik çalışmaların sürdürülmesi kritik önem taşımaktadır.

Yazar
EDİTÖR

Aksiyon Haber Ajansı