Dünya Bankası, Türkiye'nin Düşük Karbonlu Demiryolu Ağı İçin 660 Milyon Dolar Finansman Onayı Verdi

Dünya Bankası, Türkiye'nin elektrikli demir yolu taşımacılığını desteklemek için 660 milyon dolarlık finansman onayladı.

Yayın Tarihi: 06.12.2024 03:26
Güncelleme Tarihi: 06.12.2024 03:26

Dünya Bankası, Türkiye'nin Düşük Karbonlu Demiryolu Ağı İçin 660 Milyon Dolar Finansman Onayı Verdi

Dünya Bankası'ndan Türkiye'ye 660 Milyon Dolar Destek

Dünya Bankası İcra Direktörleri Kurulu, Türkiye'nin elektrikli demir yolu taşımacılığını yaygınlaştırmaya yönelik çabalarını desteklemek amacıyla 660 milyon dolarlık finansmanı onayladı. Bu finansman, Doğu Türkiye Orta Koridor Demiryolu Geliştirme Projesi çerçevesinde sağlandı.

Projenin Kapsamı ve Amaçları

Açıklamada, projenin Türkiye'nin mevcut demir yolu ağının en eski kısımlarını modernize etmeye yardımcı olacağı ifade edildi. Bu kapsamda, dizel motorlu trenler yerine Sivas'ın Divriği ilçesi ile Kars arasındaki 660 kilometrelik bağlantının tamamen elektrikli ve modern bir demir yolu hattıyla genişletileceği belirtiliyor.

Yerel Ekonomiye Katkı

Bu proje, 4 ili kapsayarak demir yolu güzergahında yaşayan yaklaşık 600 bin kişinin refahını artıracak ve aynı zamanda yerel firmalara ve tarım işletmelerine önemli destek sağlayacak. Projenin tamamlanmasıyla demir yolunun yük taşıma kapasitesinin, yıllık yaklaşık 750 bin tondan 20 milyon tona çıkması bekleniyor.

Ulaşım ve Lojistik Avantajlar

Türkiye'de mal taşımacılığının yaklaşık %95'inin kara yolu ile gerçekleştirildiği düşünülürse, bu projenin ulaşım sürelerini ve lojistik maliyetlerini azaltacağı ifade ediliyor. Ayrıca, Türkiye’nin batısı ile doğusu arasındaki bağlantı olanaklarının da iyileştirilmesi planlanıyor.

Sera Gazı Emisyonlarının Azaltılması

Açıklamada, kara yolu ile yük taşımacılığının ulaştırma sektöründen kaynaklı sera gazı emisyonlarının yaklaşık %50'sinden sorumlu olduğu vurgulanıyor. Bu nedenle, yük taşımacılığının karbonsuzlaştırılmasının, Türkiye ekonomisinin karbon salımını azaltması açısından büyük öneme sahip olduğu belirtildi.

Gelecek Beklentileri

Projede 2030'da yıllık 72 bin 332 tonluk karbon emisyonunun önlenmesi, 2060 yılı itibarıyla ise bu rakamın 245 bin 835 tona ulaşması bekleniyor. Ayrıca, bağlantı olanaklarının geliştirilmesiyle, Sivas, Erzincan, Erzurum ve Kars gibi ekonomik olarak daha az gelişmiş bölgelerde önemli sosyoekonomik faydalar sağlanacağı düşünülüyor.

İklim Dayanıklılığı

Projenin uygulanması sırasında aşırı hava olaylarına maruz kalan bu illerde dayanıklı bir altyapıya ihtiyaç duyulacağı da ön plana çıkıyor. Proje, aynı zamanda kadınlar, gençler ve kırılgan topluluklar için önemli faydalar sunma potansiyeline sahiptir.

Dünya Bankası'nın Görüşleri

Dünya Bankası Türkiye Ülke Direktörü Humberto Lopez, "Türkiye, demir yolu bağlantılarını modernize ederek yerel ekonomileri canlandırma ve yetersiz hizmet alan bölgelerde istihdam yaratma çabalarına destek olmuştur" dedi. Proje Ekibi Lideri Murad Gürmeriç de, "Proje, iklime dirençli bağlantı olanaklarını iyileştirerek piyasalara erişimi artırma potansiyeline sahiptir" şeklinde değerlendirmelerde bulundu.

Yazar
EDİTÖR

Aksiyon Haber Ajansı