Bolu Köroğlu İlkokulu'nda "Yaşayan Müze" ile Geleneksel Kültür Canlandırıldı
Okul içindeki atıl alan sosyal ve eğitsel mekâna dönüştürüldü
Bolu Köroğlu İlkokulunda, okul binasının iç kısmında bugüne kadar atıl duran üstü kapalı boş alan, 2/B sınıfı öğretmeni Esengül Acar ve velilerin iş birliğiyle çok amaçlı bir etkinlik alanına dönüştürüldü. Yerli Malı Haftası ve Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli çerçevesinde oluşturulan bu yeni sosyal mekânda, öğrencilerin hem yerel kültürü öğrenmeleri hem de toplumla paylaşmaları hedeflendi.
Minikler geçmişi uygulamalı olarak canlandırdı
Alana kurulan "Yaşayan Müze"de 1970 ve 1980'li yılların Bolu yöresel kıyafetlerini giyen 2. sınıf öğrencileri, geleneksel el sanatlarını uygulamalı biçimde sergiledi. Öğrenciler; buğday öğütme, yün eğirme, halı dokuma ve yöresel çeyiz hazırlama gibi uygulamalarla ziyaretçilere dönemin yaşam pratiklerini aktardı. Sunumlar veliler ve okul topluluğu tarafından ilgiyle izlendi.
Yöresel lezzetler ve imece ruhu
Etkinlikte yalnızca el sanatları değil, Bolu mutfağının yerel lezzetleri de tanıtıldı. Öğrenci ve velilerin imece usulüyle hazırladığı yemekler arasında keşli cevizli erişte, kızılcık tarhanası, kabaklı gözleme, kanlıca mantarı, kaşık sapı, acem pilavı, lahana sarması ve Kıbrıscık kürülü yer aldı. Sunulan ikramlar, ziyaretçilere bölgenin gastronomi mirasını doğrudan deneyimleme imkânı sundu.
Resmî ziyaret ve geri bildirim
Etkinliğe katılan Bolu İl Milli Eğitim Müdürü Fatih Öncü, okulda kurulan stantları gezerek öğrencilerle sohbet etti ve sergiledikleri performanslar nedeniyle tebrik etti. Bu ziyaret, projenin eğitim çevrelerince de dikkat çektiğini gösterdi.
Eğitsel amaç ve yerel katılımın önemi
Projenin yürütücüsü 2/B sınıfı öğretmeni Esengül Acar, etkinliği değerlendirirken öğretimsel hedeflere ve toplum katılımına vurgu yaptı. Acar'ın açıklaması şu şekilde:
"2025 yılının Aile Yılı olduğunu vurgulamak için velilerimizle birlikte Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında, Yerli Malı Haftası etkinlikleri çerçevesinde Bolu’muzun tarihi ve kültürel yönlerini tanıtmak amacıyla Yaşayan Müze sergimizi hazırlamış olduk. Hazırlamış olduğumuz bu sergide Bolu’muzun tarihi, yöresel yemekleri ve kıyafetleri tüm okulumuzun öğrencilerine tanıtılmıştır. Şimdi burada öğrencilerimiz, serginin bütün bölümlerini sizlere canlandıracaklar. Bir kısmı yöresel türkülerimizi söyleyecek, yöresel yemeklerimizin tanıtımı yapılacak. Eskiden değirmenlerde buğday öğütülürdü, bunu canlandıracaklar. Yün eğirecekler, halı dokuyacaklar. Eskiden yöresel çeyiz sermelerimiz olurdu, onları canlandıracağız. Aklımıza gelebilecek Bolu’muza ait yöresel ne varsa hepsini canlandıracağız. Bu etkinliği okulumuzda ilk kez yapıyoruz. Okulumuzun tüm öğrencilerinin yararlanması, Bolu’muzun tarihi kıyafetlerini ve yöresel yemeklerini görmeleri ve öğrenmeleri amacıyla, okulumuz genelini kapsayacak şekilde bu etkinliği düzenledik. Bu konuda destek olan bütün velilerime teşekkür ederim"
Bu tür uygulamalar, genç yaşlarda yerel kimlik ve kültürel miras bilincinin geliştirilmesine katkı sağlarken, okulun fizikî alanlarının toplum odaklı kullanımı açısından da örnek teşkil ediyor. Yaşayan Müze projesi, eğitim-öğretim süreçlerine yerel kültürün entegre edilmesine dair pratik bir model sunuyor.
BOLU KÖROĞLU İLKOKULU'NDA OKUL BİNASININ İÇ KISMINDA BULUNAN ATIL ALANDA "YAŞAYAN MÜZE" PROJESİ HAYATA GEÇİRİLDİ. 2. SINIF ÖĞRENCİLERİ, YENİ OLUŞTURULAN BU ALANDA BOLU’NUN GEÇMİŞİNİ, KÜLTÜRÜNÜ VE MUTFAĞINI CANLANDIRARAK ZİYARETÇİLERİ TARİHİ BİR YOLCULUĞA ÇIKARDI.