Bilim insanları Samanyolu Galaksisi’nin yanında yaşama dair izler buldu!

Arizona Üniversitesi Steward Gözlemevi'ndeki bilim insanları, Samanyolu'nun kenarında, var olmaması gereken bir yerde fosfor tespit etti. İşte detaylar...

Yayın Tarihi: 07.12.2023 16:07
Güncelleme Tarihi: 07.12.2023 16:07

Bilim insanları Samanyolu Galaksisi’nin yanında yaşama dair izler buldu!

Bilim insanları, Samanyolu'nun yanında fosfor tespit etti. Bu keşif, hayatın yapı taşlarının evrende nasıl çoğaldığına ilişkin soruları gündeme getirdi. Ayrıca, bulunan fosforun gökbilimcilerin dünya dışı hayatı arama yöntemlerini değiştirme gücüne sahip olduğu belirtildi.

Karbon, hidrojen, nitrojen, oksijen, fosfor ve aynı zamanda, sülfür, yaşam için temel bileşenler olarak kabul ediliyor. Bu elementlerin uzayda nerede bulunabileceği temelde nasıl oluştuklarına bağlı. Fosforun büyük yıldızların (Güneş’ten en az 20 kat daha büyük) süpernovaya dönüşmesiyle oluştuğu düşünülüyor. Mevcut modeller, süpernovalara özgü şiddetli patlamanın saf fosfor üretebileceğini ve daha sonra ise elementi ve yıldızın iç organlarının geri kalanını uzaya püskürtebileceğini gösteriyor. Oradan kuyruklu yıldızlara ve gezegenlere ulaşıyor.

samanyolu

OLMAMASI GEREKEN BİR YERDE KEŞFEDİLDİ

Arizona ve Fransa'daki teleskopları kullanan bilim insanları, gaz fazında fosfor içeren bir "galaktik kenar bulutu" belirledi. WB89-621 adı verilen bulut, Samanyolu'nun merkezinden yaklaşık 74 bin ışık yılı uzaklıkta. Yani fosforun var olduğu bilinen mesafenin neredeyse iki katı uzaklıkta yer alıyor. Fakat bir sorun var: Samanyolu'nun eteklerinde büyük bir yıldız yok ya da yoktu.

Arizona Üniversitesi'nden Lila Koelemay’ın yaptığı açıklamada, "Belirlediğimiz fosfor galaksinin kenarında, olmaması gereken bir yerde. Bu da fosforun oluşmasının başka bir yolu olması gerektiği anlamına geliyor” dedi.

Steward Gözlemevi'nde astronom ve kimya profesörü olan Lucy Ziurys da konuya ilişkin yaptığı değerlendirmede, "Bir gezegenin bildiğimiz kadarıyla yaşama elverişli olması için tüm NCHOPS elementlerine sahip olmanız gerekir. Bunların da varlığı galaktik yaşanabilir bölgeyi tanımlar. Fosforu keşfetmemizle beraber, artık hepsi galaksinin kenarında bulundu. Bu da yaşanabilir bölgeyi galaktik eteklere kadar genişletiyor” ifadelerini kullandı.