Bilim insanları fizik kurallarını alt üst eden 500’e yakın ‘yüzen’ gezegen keşfetti!

Araştırmacılar, son zamanlarda sınıflandırmaya meydan okuyan ve onları gezegen oluşumu teorilerini yeniden düşünmeye zorlayan 500 kadar serbest ‘yüzen’ gezegen keşfettiler.

Yayın Tarihi: 01.01.2024 13:44
Güncelleme Tarihi: 01.01.2024 13:44

Ekim ayında gökbilimciler, James Webb Uzay Teleskobu'nu (JWST) kullanarak daha önce görülmemiş 500 kadar gök cismi tespit ettiler. JWST gözlemi sırasında elde edilen görüntülere göre, bazen "serbest yüzen" veya "haydut" gezegenler olarak adlandırılan bu yalnız gezegenler uzayda serbestçe sürükleniyor.

Gökbilimciler, Jüpiter kütlesindeki bu karanlık gaz toplarının kütlesini tahmin edebilseler de kökenleri gizemini koruyor. Araştırmacılar, bunların aslında yörüngeye tutunamamış gezegenler mi, yoksa mikro yıldızlar mı olduğunu anlamaya çalışıyor.

JWST gözlemi bu soruyu yanıtlamaktan ziyade gizemi daha da arttırıyor. Teleskobun kızılötesi kamerası, düzinelerce gezegenin birbirlerinin yörüngesinde çiftler halinde döndüğünü tespit etti. Bu gözlemin doğrulanması halinde fizik kurallarını alt üst edecek bir gelişme olabileceği belirtildi.

gezegen

DOĞRULANIRSA ÇIĞIR AÇICI OLACAK

Hollanda'daki Leiden Gözlemevi'nde gezegen oluşumu üzerine çalışan araştırmacı Nienke van der Marel, "Bir şeyi kaçırıyoruz ve bunun ne olduğunu bilmiyoruz" dedi.

Bu imkânsız ikililer ne yıldızların ne de serbest yüzen gezegenlerin bilinen oluşum teorileriyle kolayca açıklanamıyor. Ancak JWST gözleminden sonraki bir hafta içinde araştırmacılar, çoğu bilim insanının imkânsız olduğunu düşünmesine rağmen dev gezegenlerin ana sistemlerinden çiftler halinde nasıl fırlatılabileceğini açıklayan yeni ve cesur bir açıklama paylaştılar. Bu açıklama sönük, yıldızsız dünyalardan oluşan sistemin tamamını açıklayıp açıklayamayacağı henüz belli değil. Ancak araştırmacılar, serbest yüzen gezegenler ve onları yaratan yıldız sistemleri hakkında daha arındırılmış bir görüşün el altında olduğunu umuyorlar.

Öte yandan, George Mason Üniversitesi'nde astrofizikçi olan ve Jüpiter çiftlerinin tespitinde yer almayan Peter Plavchan, "Eğer bu keşif doğrulanırsa, gerçekten çığır açıcı olacaktır" diye konuştu.