Bilim insanları evrenin geçmişini daha iyi anlamaya yardımcı olabilecek ‘galaktik fosil’ buldu!

NASA’da çalışan bilim insanları, çarpıcı bir keşifte bulundu. Araştırmacılar, galaktik evrimi daha iyi açıklayabilecek 'galaktik fosil' buldu.

Yayın Tarihi: 15.01.2024 09:43
Güncelleme Tarihi: 15.01.2024 09:43

NASA'nın Goddard Uzay Uçuş Merkezi tarafından paylaşılan yeni bir rapora göre, gökbilimciler, galaksilerin evrimine yeni bir ışık tutabilecek X-ışını aktivitesiyle dolu galaktik bir fosil olduğuna inandıkları şeyi tespit etti.

Keşif hem raporda hem de YouTube'da paylaşılan yeni bir videoda ayrıntılı olarak anlatılıyor. Videoda NGC 4945 galaksisinin yaklaşık 5 milyon yıl önce merkezindeki süper kütleli kara deliğin patlamasıyla nasıl bir yıldız oluşumuna sürüklendiği anlatılıyor.

Bu ilgi çekici bir hikâye ve bu galaksinin eşsiz görünümüne ve bir bütün olarak galaktik evrime ışık tutuyor. NASA bilim insanları, bu galaktik fosili daha derinlemesine inceleyerek, merkezindeki kara deliğin neden patladığının ayrıntılarını çözebileceğini ve galaksinin çılgınca yıldız oluşumunu besleyen şeyin bu patlama olup olmadığını tam olarak belirleyebileceğini düşünüyor.

galaksi

HER YIL 18 GÜNEŞ'E EŞDEĞER BİR KÜTLE ÜRETİYOR

Araştırmayı yöneten Goddard'dan astrofizikçi Kimberly Weaver, bulguları 11 Ocak'ta New Orleans'ta düzenlenen Amerikan Astronomi Derneği'nin 243’üncü toplantısında sundu. Ekibin bulgularla ilgili bir de makalesi var ve şu anda The Astrophysical Journal tarafından inceleniyor. Eğer onaylanırsa, herkesin okuması için yayınlanacak.

NGC 4945, Erboğa takımyıldızında gezegenimizden yaklaşık 13 milyon ışık yılı uzaklıkta bulunan aktif bir galaksi olarak biliniyor. Bu galaksinin merkezinde süper kütleli bir kara delik bulunuyor ve yıldız patlaması olarak bilinen bir yıldız oluşumuna ev sahipliği yapıyor. Bilim insanları, bu galaktik fosilin her yıl 18 Güneş'e eşdeğer bir kütle ürettiğini tahmin ediyor. Bu, Samanyolu'nun yıldız oluşum hızının yaklaşık üç katına tekabül ediyor.

Dahası, bu yıldız oluşumunun büyük kısmı galaksinin merkezinde bulunuyor. Bu galaktik fosilde görüldüğü gibi, bu yıldız patlaması olaylarının 10 ila 100 milyon yıl arasında sürdüğü tahmin ediliyor. Bu nedenle NGC 4945'in ne zaman sona ereceği bilinmiyor.