Tebliğdeki Değişiklik ve Yürürlük
Ticaret ile Hazine ve Maliye Bakanlıkları tarafından yayımlanan "İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliği" Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Tebliğ, ticari defterlerin elektronik ortamda tutulması, saklanması ve ibrazına ilişkin usul ve esasları düzenlemeye devam ediyor, ancak bazı kurum ve şirketler için muafiyetler getiriyor.
Kapsam Dışına Çıkarılan Kuruluşlar
Yapılan değişiklik ile BDDK'nin gözetim ve denetimine tabi olan bankalar, varlık yönetim şirketleri ile finansal kiralama, faktoring, finansman ve tasarruf finansman şirketleri tarafından tutulan yönetim kurulu karar defterleri, tebliğ kapsamı dışına alındı. Bu düzenleme, söz konusu defterlerin elektronik ortamda tutulma zorunluluğunu kaldırıyor.
Savunma Sanayii ile İlgili Muafiyet
Savunma sanayii alanında faaliyet gösteren ve aşağıdaki niteliklerden birine sahip olan şirketler de elektronik defter yükümlülüğünden muaf tutuldu:
- Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB) ve Türk Silahlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfı tarafından birlikte veya ayrı ayrı, doğrudan ya da dolaylı bağlı ortaklık ve iştirak olarak kabul edilen şirketler,
- Endüstriyel Yetkinlik Değerlendirme Programı A sertifikasına sahip ve SSB projelerinin ana yüklenicisi olan şirketler.
Başvuru ve Kayıt Süreçleri
Bu muafiyetten yararlanmak isteyen kuruluşlar için usul şöyle düzenlendi: Şirketler, SSB'den alınan ilgili belgeleri kuruluş sürecinde ticaret sicili müdürlüğüne sunmaları halinde defterlerini fiziki ortamda tutabilecek. Halihazırda kurulu olan şirketler ise sonradan bu hüküm kapsamına girdiklerinde ve tevsik eden belgeleri Ticaret Bakanlığına sunduklarında elektronik defterlerini sistemde kapatma imkanına sahip olacaklar.
Fiziki Defterlerin Onayı ve Muafiyetin Sona Ermesi
Fiziki defterlerin kullanımına ilişkin düzenleme kapsamında, defterlerin açılış onayları kullanılmaya başlanmadan önce noter tarafından yapılacak. Muaf tutulan şirketler eğer söz konusu niteliklerini kaybederlerse, takip eden hesap döneminin ikinci ayının sonuna kadar notere başvurarak fiziki defterlerin kapanış onayını yaptırmak zorunda olacaklar.
Sonuç
Yürürlüğe giren tebliğ değişikliği, belirli bankacılık ve finans kuruluşlarını ile savunma sanayiiyle doğrudan ilişkili şirketleri elektronik defter uygulamasının dışında bırakarak, bu şirketlerin fiziki defter tutma ve ilgili onay süreçlerini netleştiriyor. Söz konusu muafiyetlerin uygulanması, ilgili belgelerin ticaret sicili müdürlükleri ve Ticaret Bakanlığı nezdinde doğru şekilde sunulmasına bağlı olacak.