Bayraktar KIZILELMA, akıllı filo otonomisiyle ilk otonom kol uçuşunu tamamladı
Bayraktar KIZILELMA insansız savaş uçağı, geliştirilen akıllı filo otonomisi kabiliyeti kapsamında gerçekleştirilen test uçuşunu başarıyla tamamladı. Çorlu'daki AKINCI Uçuş Eğitim ve Test Merkezi'nde yapılan uygulamada iki prototip eş güdümlü olarak gökyüzünde görev icra etti.
Test detayları
Gerçekleştirilen uçuşta KIZILELMA'nın PT3 ve PT5 numaralı prototipleri arka arkaya havalandı. Baykar tarafından geliştirilen akıllı filo otonomisi algoritmaları sayesinde iki uçak, birbiriyle koordineli hareket ederek otonom muharebe pilotuyla formasyon (kol) uçuşu icra etti. Bu uygulama, haberde belirtildiği üzere dünya havacılık tarihinde iki insansız savaş uçağının otonom olarak yakın kol uçuşu gerçekleştirdiği ilk sefer olarak kayda geçti.
Hava devriyesi (CAP) görevi testi
Uçuş testinde ayrıca modern hava muharebesinin temel görevlerinden biri olan CAP (Combat Air Patrol - Hava Devriyesi) görevi de denendi. KIZILELMA prototipleri filo otonomisi yazılımlarıyla belirlenen rotayı takip ederek devriye uçuşu gerçekleştirdi ve hava savunma görevlerinin milli insansız savaş uçağı filoları tarafından icra edilebileceğinin uygulanabilirliğini doğruladı.
Teknolojik ve taktiksel önemi
Bu testle birlikte, insanlı savaş uçaklarının karmaşık görevlerine dair bazı operasyonel kabiliyetlerin otonom sistemlere aktarılması yönünde adım atıldı. Akıllı filo otonomisi, bir lider komuta altında birden fazla insansız platformun birbirlerine göre konumlarını otonom şekilde ayarlayıp ortak görev icra etmesine imkan tanıyor; bu da taktik planlama ve havada görev paylaşımı açısından yeni imkanlar sunuyor.
Havacılık tarihinde bir önceki kilometre taşı
Bayraktar KIZILELMA, daha önce de bir ilke imza atmıştı: Haberde yer alan ifadeyle 29 Kasım 20225’te Sinop açıklarında gerçekleştirilen testte, ASELSAN imzalı MURAD AESA Radar tarafından işaretlenen hedefi, TÜBİTAK SAGE tarafından geliştirilen GÖKDOĞAN füzesiyle tam isabetle vurarak, görüş ötesi hava-hava füzesi kullanarak jet motorlu bir hava hedefini imha eden ilk insansız savaş uçağı olmuştu.
Baykar'ın ihracat performansı
Baykar'ın geliştirme süreçleri ve ihracat performansı da haberde vurgulanıyor. Şirketin projelerini öz kaynaklarla yürüttüğü belirtilirken, 2003'ten itibaren gelirlerinin önemli bir bölümünü ihracattan elde ettiği ifade ediliyor. Haberde verilen rakamlara göre Baykar, 2023'te 1.8 milyar dolar ihracat gerçekleştirmiş; 2024'te de gelirlerinin yüzde 90'ını ihracattan elde ederek yine 1.8 milyar dolar ihracat yaptığı aktarılıyor. Ayrıca Baykar'ın, Bayraktar TB2 için 36 ülke, Bayraktar AKINCI için 16 ülke ile olmak üzere toplam 37 ülkeyle ihracat anlaşması imzaladığı bilgisi haberde yer alıyor.
Sonuç olarak, Bayraktar KIZILELMA'nın PT3 ve PT5 prototipleriyle yürütülen akıllı filo otonomisi testleri, çoklu insansız platformların koordineli görev icrasında ilerleyebileceğine dair somut bir gösterge sundu ve milli insansız savaş uçağı kabiliyetlerinin kapsamını genişletti.
DÜNYA HAVACILIK TARİHİNDE İLKLERİ GERÇEKLEŞTİREN BAYRAKTAR KIZILELMA İNSANSIZ SAVAŞ UÇAĞI, AKILLI FİLO OTONOMİSİ KABİLİYETİNE YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN TEST UÇUŞUNU BAŞARIYLA TAMAMLADI.