Alaska'da F-35A kazası: Pilot havadayken 50 dakika mühendislerle görüştü
Pasifik Hava Kuvvetleri tarafından paylaşılan kaza raporuna göre, 28 Ocak tarihinde Alaska'daki Eielson Hava Kuvvetleri Üssü yakınında düşen F-35A Lightning II uçağının pilotu, paraşütle atlamadan önce sorunları çözmek için üretici firma Lockheed Martin mühendisleriyle havada 50 dakika boyunca konferans görüşmesi gerçekleştirdi.
Kaza ve inceleme bulguları
Raporda, kazanın temel nedeninin iniş takımlarında, suyla kirlenmiş hidrolik sıvı nedeniyle oluşan buzlanma olduğu belirtildi. Bu buzlanma, burun ve ana iniş takımlarındaki hidrolik hatlarda birikerek iniş takımlarının düzgün açılmasını engelledi.
Ayrıca raporda, iniş takımlarına değen buz kütlesinin F-35 sensörlerinin uçağın yerde olduğunu göstermesine yol açtığı ve bunun sonucunda uçak bilgisayar sistemlerinin otomatik yer operasyon moduna geçtiği detaylandırıldı.
Pilotun kurtarılması ve hasar
Kazayla ilgili görüntülerde, pilotun uçuştan hemen önce kendini fırlatıp paraşütle yere indiği görüldü. Uçağın yere düşüp büyük bir alev topu şeklinde patladığı, maliyeti 200 milyon dolar civarında olan uçağın ciddi hasar aldığı, pilotun ise hafif yaralarla atlattığı bildirildi.
F-35 programı kapsamında kazalar
Haberde, F-35 uçaklarının 2018'den bu yana 10'dan fazla kazaya karıştığı; en son kaydedilen benzer olayın ise 31 Temmuz tarihinde California'daki Lemoore Donanma Hava Üssü yakınlarında meydana geldiği hatırlatıldı.
Pasifik Hava Kuvvetleri kaza raporu, olayla ilgili teknik bulguları ve pilot ile iletişim sürecini ayrıntılı şekilde belgeleyerek, benzer arızaların önlenmesi için incelemelerin devam ettiğini belirtiyor.