9. Uluslararası Okul Öncesi Eğitimi Kongresi BUÜ'de gerçekleştirildi
Bursa Uludağ Üniversitesi (BUÜ) Eğitim Fakültesi'nin ev sahipliğinde düzenlenen 9. Uluslararası Okul Öncesi Eğitimi Kongresi (OÖEK2025), erken çocukluk eğitimi alanından Türkiye ve dünyanın önde gelen akademisyenlerini, araştırmacılarını ve uygulayıcılarını bir araya getirdi. Kongre Prof. Dr. Mete Cengiz Kültür Merkezi'nde ‘Erken Çocuklukta Kayıp Parçaları Birleştirmek’ temasıyla gerçekleştirildi ve alanın kapsamlı bilimsel buluşmalarından biri olarak değerlendirildi.
Açılışta öne çıkan mesajlar
Açılış töreninde BUÜ Rektörlüğü, Eğitim Fakültesi Dekanlığı, yerel yönetim temsilcileri, destekleyen kuruluşlar, çok sayıda akademisyen, öğretmen, sivil toplum kuruluşu temsilcisi ve öğrenciler yer aldı. BUÜ Rektör Yardımcısı Prof. Dr. İrfan Kırıştıoğlu konuşmasında, üniversitenin 23 araştırma üniversitesi arasında bulunduğunu ve YÖKAK akreditasyonuyla yükseköğretim kalitesinin tescillendiğini vurguladı. Kırıştıoğlu, eğitimin daha erken yaşlara kaydığına dikkat çekerek, çocukların dijital cihazları küçük yaşta kullanma eğilimlerinin eğitimdeki klasik yaklaşımları yeniden değerlendirmeyi zorunlu kıldığını belirtti ve erken çocukluk eğitiminde dijitalleşmenin önemine işaret etti.
Kongrenin amacı ve bilimsel yönü
Kongre Başkanı Prof. Dr. Nalan Kuru, erken çocukluk eğitiminin toplumların geleceğini şekillendirme gücüne sahip olduğunu ifade etti. Kuru, kongrenin ana teması olan ‘Erken Çocuklukta Kayıp Parçaları Birleştirmek’ ile hedeflerinin, gelişim sürecinde eksik kalan, göz ardı edilen veya yeterince konuşulmayan konulara odaklanarak alana bütüncül bir bakış kazandırmak olduğunu söyledi.
Alan gelişimi ve eğitimdeki dönüşüm
BUÜ Eğitim Fakültesi Dekanı ve Kongre Onursal Başkanı Prof. Dr. Salih Çepni ise son 20 yılda okul öncesi eğitiminde kaydedilen ilerlemeyi değerlendirdi. Çepni, programların kurulduğu 1997 yılında okullaşma oranının yaklaşık %8 olduğunu, bugün ise bu oranın %95’lere ulaşarak OECD ortalamasının üzerine çıktığını belirtti. İlk yıllarda yaşanan akademisyen eksikliğinin önemli bir sorun olduğunu ancak gelinen noktada uluslararası düzeyde kongre düzenleyebilecek yetkinlikte bilim insanlarının yetişmesinden memnuniyet duyduğunu ifade etti.
Konuşmacılar ve akademik katkılar
Kongrede erken çocukluk eğitiminin uluslararası düzeyde tanınmış isimleri davetli konuşmacı olarak yer aldı. Aralarında Prof. Dr. Ziya Selçuk, Prof. Dr. Susanne Denham, Prof. Dr. Sinan Canan, Prof. Dr. Selçuk Şirin ve Prof. Dr. Belma Tuğrul gibi isimlerin bulunduğu sunumlar, alandaki güncel yaklaşımları, araştırma sonuçlarını ve uygulama örneklerini paylaştı. Bu katkılar kongrenin bilimsel derinliğini artırırken, Türkiye ile uluslararası platform arasında köprü kurulmasına olanak sağladı.
Kongrenin boyutu ve çıktıları
Organizasyon sayısal olarak da dikkat çekti: kongre Bursa'da 1.000’i aşkın misafiri ağırladı. Etkinlik kapsamında 12 alt temada kabul edilen 568 bildiri, 19 atölye, 2 özel oturum, 1 'Eğitimde İyi Örnekler' oturumu, 7 poster sunumu ve 3 panel gerçekleştirildi. Katılımcıların ve konuşmacıların paylaşımları, erken çocukluk döneminde bütüncül, kapsayıcı ve duygusal olarak destekleyici öğrenme ortamları oluşturmanın gerekliliğini bir kez daha ortaya koydu.
Kongre, erken çocukluk eğitimindeki güncel tartışmaları bilimsel veriler ve uygulama örnekleriyle buluşturarak alandaki çalışmaları görünür kılmayı ve politika ile uygulama arasındaki etkileşimi güçlendirmeyi amaçladı.
BURSA ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ (BUÜ) EĞİTİM FAKÜLTESİ EV SAHİPLİĞİNDE DÜZENLENEN 9. ULUSLARARASI OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ KONGRESİ (OÖEK2025), ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ ALANINDA TÜRKİYE’NİN YANI SIRA DÜNYANIN DA ÖNDE GELEN AKADEMİSYENLERİNİ, ARAŞTIRMACILARINI VE UYGULAYICILARINI BİR ARAYA GETİRDİ.