![Otomatik viteste daha ucuzu yok! Türkiye'nin bütçe dostu otomobilleri bu listede](https://cdn.aksiyon.com.tr/uploads/1280x720/images/202312/otomatik-viteste-daha-ucuzu-yok-turkiye-nin-butce-dostu-otomobilleri-bu-listede-1200-340323.jpg)
Son yıllarda popüler olan otomatik vitesli araçlar
Otomatik vitesli araç satışları son yıllarda popüler hale geldi. Otomobil Dağıtım ve Mobilite Derneği tarafından yayınlanan son rapora göre, Ocak-Kasım döneminde otomatik vitesli araçların satış payı 690.471 adet üzerinden %82,1 olurken, manuel vitesli araçların satış payı 150.454 adette %17,9 oldu.
Manuel vitesli araçların %17,9'luk satış payının büyük bir kısmını ticari araçlar oluşturmaktadır. Geri kalanı ise baz model araçlardır. Başka bir deyişle, otomobil alıcılarının çoğunluğu otomatik vitesli modelleri tercih ediyor.
Yeni nesil otomatik vitesler sorun yaratmıyor
2010 yılından önce otomatik vitesli bir araçta sorun çıktığında usta bulma ve parça temininde sorunlar yaşanıyordu. Bulunan ustanın işi düzgün yapmaması nedeniyle otomatik vitesli araçların arızalandığı ve büyük maliyetlere katlanıldığı iddia ediliyordu. Günümüzün teknolojik olarak gelişmiş dünyasında otomatik vitesli araçlar doğru kullanıldığı takdirde bozulmadan yüz binlerce kilometre gidebiliyor. Bazı otomatik vitesli marka araçlarda maliyetli olmaya devam etmektedir, ancak çoğunlukta herhangi bir sorun yaşanmamaktadır.
Otomatik vitesli araçlarda dikkat edilmesi gerekenler
Otomatik vitesli araçlarda ani hızlanma, sert gaz tepkisi, ani vites konumu değişiklikleri, P konumuna geçtikten sonra frenin bırakılması ve şanzımana tam yük binmesi, sürekli yüksek devirde kullanımdan dolayı balataların ve yağın ısınması, şanzıman yağının değiştirilmeden yıllarca kullanılması vb. birçok olumsuz örnek verilebilir. Bu, otomatik vitesli araçların en büyük düşmanıdır.
Gaz pedalına aşırı yüklenmeyin
Hem manuel hem de otomatik araçlarda tam gazda hızlı ivmelenme motor, şanzıman, aks ve ön aksam bileşenleri üzerinde olumsuz etkiye sahiptir. Hızlı ivmelenme ön aksam parçalarına ve aynı zamanda motora yük bindirir, bu da gücü tekerleklere aktarmak için aksa yük bindirir ve yüke dayanamayan aksların aşınmasına, kırılmasına veya ileride kopmasına neden olur. Ayrıca ister manuel ister otomatik olsun (CVT hariç) debriyaj balataları, bilyaları ve baskıları aşırı ısınma nedeniyle erken aşınabilir ve büyük masraflara neden olabilir.
Hem bileşen ömrünü hem de yakıt verimliliğini en üst düzeye çıkarmak için çok hızlı hızlanmayın ve yumuşak dokunuşlu bir gaz pedalı kullanın. Topuğunuzu paspasın üzerinde tutarak ve gaz pedalına daha yumuşak basarak motor, şanzıman ve ön uç gibi parçaların aşınmasını ve yıpranmasını önleyebilirsiniz.
Vites kollarını hızlı değiştirmeyin
Otomatik vitesli araçlarda P Park konumu, R Geri vites, N Boş vites ve D İleri vites anlamına gelir L ve L1 gibi terimler aracın düşük hızlarda yavaş hareket etmesini sağlar L ve L1 gibi vitesler dik yokuş çıkışlarında kullanılabilir. S ise hızlı sürüşler için kullanılır. Bazı araç modellerinde ileri vites olan D, A olarak da görülebilir.
Vites kolu daha hızlı hareket ettirildiğinde, vites kutusundaki vites değiştirme motoru da daha hızlı hareket ederek mekanik parçaların daha hızlı aşınmasına neden olur. Vites değiştirmek en iyi şekilde sakin bir şekilde ve N, yani boş vitesi göstererek yapılır. Başka bir deyişle, R vitesinden D vitesine geçerken arada N boş vitesi vardır; R'den N'ye ve ardından D'ye geçmek etkilidir. Çoğu kullanıcı R'den D'ye hızlıca geçer ve şanzıman N'ye bakmadan D'ye geçer, bu da dahili mekanik sorunlara yol açar.
Dikkatli park edin
Vitesi P veya Park konumuna getirmek için birkaç küçük ayarlama büyük arızaları önleyebilir. İlk olarak, sürüş sırasında aracı N konumuna getirin, fren pedalına basın, el frenini çekin, ayağınızı frenden çekin ve aracı boş viteste el freni ile durdurun. Ardından, araç izin veriyorsa, kontağı kapatın ve vitesi P konumuna getirin. Kontağı kapatmanın mümkün olmadığı araçlarda, yukarıdaki prosedür P konumuna kadar takip edilmelidir. Bunu yapmanın nedeni, Park konumuna getirildiğinde vites kutusunun aşırı yüklenmemesini sağlamaktır. Aksi takdirde, aracı P konumuna getirip ayağınızı frenden çeker ve el frenini bırakırsanız, şanzıman dişlileri tüm yükü alacak ve sadece bir vites dişlisi aracın tüm yükünü alacaktır. Bu durumda, aracı çalıştırmaya çalıştığınızda ve ileri konuma getirdiğinizde, şanzıman kollarının sırasıyla sert bir şekilde R'ye geçtiğini göreceksiniz ve vites değiştirirken bir ses duyacaksınız.
Şanzıman yağının değiştirilmesi
İster manuel ister otomatik olsun şanzıman yağının bazı ustaların dediği gibi bir sonsuz ömrü yoktur. Sonuçta şanzımanda onlarca dişli vardır ve bu dişlilerin sağlıklı çalışmasından şanzıman yağı sorumludur. Şanzıman yağı, araç üreticisi tarafından belirtilen aralıklarla doğru yağ ile değiştirilmelidir. Aksi halde, kaçınılan küçük masraflar daha büyük masraflara yol açabilir.