Bandırma-Tekirdağ tren feribot hattı devreye girdi, kapasite ve güvenlik avantajı sunuyor
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Bandırma–Tekirdağ arasında deniz üzerinden demiryolu yük taşımacılığına imkan tanıyan tren feribot hattının 9 Mayıs tarihinde devreye girdiğini açıkladı. Bakan Uraloğlu, hattın işletmeye alınmasıyla Türkiye'de Van Gölü'nden sonra ikinci tren feribot hattının hizmete girdiğini ve Marmara Denizi'nde tren feribotu taşımacılığının başlatıldığını belirtti.
Hattın teknik özellikleri ve işletme düzeni
Feribotun güvertesinde 800 metre uzunluğunda ray bulunduğu ve 37 vagon taşıma kapasitesine sahip olduğu belirtildi. Sefer süresi ortalama 4 saat olarak planlandı. Sistem 7 gün 24 saat çalışacak şekilde organize edildiği için günde birden fazla sefer yapılabiliyor.
Bakan Uraloğlu, Marmaray hattında parlayıcı, patlayıcı maddeler ve açık yüklerin geçişine izin verilmediğini ve Marmaray üzerinden sadece sınırlı zamanlarda (bakım aralığında 2-3 saatlik dilimlerde) yük treni geçişinin mümkün olduğunu hatırlattı. Yeni feribot hattı sayesinde zaman ve eşya cinsi sınırlaması olmadan taşıma yapılabildiği ve askeri ile stratejik taşımalar için alternatif bir güzergah oluşturulduğu vurgulandı.
Lojistik kapasite ve Orta Koridor etkisi
Uraloğlu, Marmara Denizi üzerinden demiryolu-denizyolu entegrasyonu sağlayan hattın kesintisiz, verimli ve çevreci bir lojistik akışı mümkün kılacağını, bunun da Türkiye'nin uluslararası taşımacılıktaki konumunu güçlendireceğini belirtti. Bakan, hattın devreye alınmasından bu yana 21 sefer gerçekleştirildiğini ve 35 bin ton yükün Marmara Denizi'ni geçtiğini aktardı.
Marmaray hattından taşınan yıllık yük miktarının ortalama 300 bin ton seviyesinde olduğunu, Bandırma–Tekirdağ hattının ise yıllık 2,8 milyon ton kapasite sunduğunu belirten Uraloğlu, yeni tren feribot hattının Marmaray'a göre 9 kat daha fazla yük taşıma imkanı sağladığını ve böylece Orta Koridor'daki demiryolu taşımalarını desteklediklerini söyledi.
Hattın mesafe ve maliyet avantajına da dikkat çekildi: örneğin Manisa–Kapıkule güzergahı 1.119 km'den 445 km'ye, Kayacık–Kapıkule ise 1.023 km'den 871 km'ye iniyor. Mesafelerin kısalmasıyla zaman ve maliyet avantajı sağlanacağı ifade edildi.
Sonuç
Bakanlığın açıkladığı verilere göre Bandırma–Tekirdağ tren feribot hattı, teknik ve işletme özellikleriyle hem yurt içi hem de uluslararası taşımacılıkta alternatif ve kapasite artırıcı bir çözüm sunuyor; hattın Orta Koridor kapsamındaki demiryolu taşımalarını destekleyerek Türkiye'nin lojistik rekabet gücüne katkı sağlaması hedefleniyor.